Leerlingen van basisschool De Korenbloem in Raalte zijn de afgelopen twee weken druk bezig geweest met het kunstproject ‘Kunst op school’. Elke groep werkte op een enthousiaste manier met een kunstvorm en zo leek de school na twee weken op een heuse galerie. Alle ouders en verzorgers keken afgelopen vrijdag tijdens de tentoonstelling hun ogen uit.
Diny Heidendijk is leerkracht op De Korenbloem en doet verslag van de afgelopen twee weken. “Er werd geopend met een kleurrijke en uitnodigende foto-expositie over snoep van Paul Tielbeek. Kleur en vorm waren hierbij de belangrijke uitgangspunten. Het onderwerp werd door elke groep op geheel eigen wijze verwerkt tot een eigen groepskunstwerk op schildersdoek.”
“Aan de hand van een twintigtal meegebrachte kunstwerken verzorgde een medewerkster van het Kunstenlab uit Deventer later die week een boeiende les over kijken naar kunst. Zo waren er schilderijen, gemaakt in diverse technieken en was er een bronzen beeld te zien. Een grote rubberen voet in een plas sprak erg tot de verbeelding, want die is vast van een reus, zo dachten de kinderen. Dat was toch wel een beetje spannend. Helemaal toen een kind telde dat er zes tenen aan de voet zaten. Terwijl dat duidelijk werd kroop de jongste kleuter maar even veilig bij juffrouw op schoot…”
“In de tweede week mochten alle leerlingen zelf een kunstwerk maken onder leiding van echte kunstenaars. Groep 1 en 2 gingen aan de slag met een portret van zichzelf. Groep 3 werkte met verf en leerde hoe je van een fantasiedier een schilderij kan maken. Een schilderij maken met uitgescheurde letter in reliëf om vervolgens met verf te bewerken, daar weet groep 4 nu alles van. Groep 5 en 6 hielden zich onder andere bezig met afdrukken maken met behulp van een mangel. Het Kunstenlab in Deventer werd door de groepen 7 en 8 bezocht. Zij kregen een theorieles over kijken naar kunst.”
“Bij elke les was het uitgangspunt: Jij, als kunstenaar bent de baas. De leiding reikte mogelijkheden, ideeën en tips aan. De kinderen en de begeleiders werkten met veel enthousiasme en plezier. Ook tijdens de lessen van de groepsleerkrachten werd er veel tijd besteed aan het onderwerp en begon de school meer en meer op een galerie te lijken. Een logisch gevolg was dan ook de afsluiting in de vorm van een tentoonstelling, waar ouders, grootouders en andere belangstellenden met eigen ogen konden zien dat er in elk kind wel een kunstenaar schuilt! De tentoonstelling werd druk bezocht en de bezoekers waren aangenaam verrast door de resultaten. De opmerking ‘zoiets zou ik wel bij mij thuis aan de muur willen hebben’ werd een paar keer gehoord…”
Meer foto's





