Home / archiefcentraal / bromfietsers blijven lekker op de fietspaden

bromfietsers blijven lekker op de fietspaden

Brommers zijn vuiler dan vrachtwagens. Uit onderzoek van de Fietsersbond en de Universiteit Utrecht blijkt dat brommers en scooters namelijk meer ultrafijn stof uitstoten dan vrachtwagens en zelfs twee keer zo veel als een gemiddelde auto. Dat die brommers stinken wanneer ze op een fietspad langsrazen wisten we al, maar voor velen is het nieuw dat er dan ook nog eens dubbel zoveel smerige lucht passeert vergeleken bij een auto.

“Brommers komen nu in de discussie over de uitstoot van fijn stof helemaal niet voor, terwijl ze juist wel in het middelpunt van de belangstelling moeten staan”, bevestigde een woordvoerder van de Fietsersbond verleden week. De bond wil dan ook dat minister Jacqueline Cramer van Milieu maatregelen neemt tegen de uitstoot van die schadelijke gassen. De discussie lijkt in Salland ook te leven, getuige onze nieuwspoll van verleden week.

Wij stelden van de week dat brommers dan maar niet langer meer op het fietspad toegelaten mogen wordenpoll en dat zij lekker op de openbare weg hun gang kunnen gaan. Een slecht idee, zo blijkt uit het stemgedrag van onze bezoekers. Minder dan honderd mensen brachten afgelopen week hun stem uit op onze poll. In totaal vindt 54 procent dat de brommers gewoon op het fietspad moet blijven. De overige personen zien brommers graag op de openbare weg, om op die manier de stinkende uitlaatgassen maar niet tot overlast te laten zijn van fietsers. Maar is dat wel de werkelijke reden?

In een discussie onder ons oorspronkelijke artikel blijken de uitlaatgassen minder zwaar te wegen dan de veiligheid van bromfietsers. “Bromfietsen op de gewone autoweg? Daardoor ontstaan er zo af en toe levensgevaarlijke situaties. Binnen de bebouwde kom mag een auto 50 en dan rijd jij daartussen met je scooter of brommer met 30 kilometer per uur, omdat je van de wet niet harder mag”, verwoordt ene Remco het in een reactie.

Die reactie wordt gecounterd door Dennis, die stelt namelijk het volgende: “Bromfietsers mogen nu ook al op de gewone weg. En wat blijkt? Auto’s gaan er zachter door rijden en letten beter op met minder ongelukken als gevolg. Het zijn juist die kleine rotbrommertjes die zo kort achterop de bumper rijden die het gevaarlijk maken.” Volgens Laurens daarentegen is er een soortgelijk effect met bromfietsers op het fietspad: “Fietsers hebben last van brommers die veel harder mogen. Gewoon al die stinkbrommers van het fietspad af. Dat is het veiligst.”

De discussie over stinkende uitlaatgassen lijkt de afgelopen week op Salland Centraal dus met name te zijn verplaatst naar een discussie over veiligheid op de weg. Wat is belangrijker: De veiligheid van bromfietsers ten opzichte van autoverkeer, of de veiligheid van voetgangers en fietsers ten opzichte van het bromfietsverkeer? Wie het weet mag het zeggen!

Lees ook

7.500 euro garantiesubisidie voor verhuizing Noaberhuus

WIJHE – Het Noaberhuus Wijhe krijgt van de gemeente Olst-Wijhe een eenmalige garantiesubsidie van maximaal …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.