Het Brandweerkorps Raalte, dat bestaat uit de teams in Heeten, Heino, Luttenberg en Raalte, wil het aantal loze brandmeldingen terugdringen. Het probleem keert al jaren terug op de agenda. In 2007 is de brandweer zo’n 240 keer uitgerukt, daarvan was er 134 maal sprake van loos alarm. En die 134 is maar liefst 95 procent van het aantal meldingen afkomstig van ‘brandmeldinstallaties’.
“Gebouwen met een verhoogd risico op brand zijn vaak voorzien van een brandmeldinstallatie. Je moet dan onder andere denken aan grote bedrijven, zorginstellingen en bejaardentehuizen”, zegt John Koerkamp, officier pro-actie/preventie. “Jaarlijks voorkomen brandmeldinstallaties in de Regio IJssel-Vecht tientallen keren dat een brand onopgemerkt uitgroeit tot een grotere brand. Het nut van brandmeldinstallaties is daarmee zeker aangetoond.”
De keerzijde van deze medaille is echter dat de brandweer zeer vaak (in 95 procent van de gevallen) uitrukt voor een loos alarm. “Met alle risico’s van dien. En daarnaast brengen deze uitrukken uiteraard hoge kosten met zich mee. Alleen aan personele kosten – voor noodhulp worden gemiddeld zo’n tien à vijftien personen gealarmeerd – is per uitruk al een bedrag van ongeveer 350 euro nodig”, aldus Koerkamp, die verder nog laat weten dat vorig jaar de onnodige kosten op een bedrag van 50.000 euro uitkwam.
Het is dus logisch dat de Brandweer Raalte er alles aan gelegen is om het aantal loze brandmeldingen flink terug te dringen. Het Raalter gemeentebestuur heeft daarom besloten tot een strikter handhavingsbeleid voor loze meldingen. Dit nieuwe beleid staat vermeld in een nieuwe brochure, die de gemeente onlangs heeft gestuurd naar alle eigenaren/gebruikers van een pand met een brandmeldinstallatie. “Hierin staat precies wat men kan doen om loze alarmen te voorkomen en er staat ook in wat de gevolgen zijn als er sprake is van te vaak vals alarm”, vertelt John Koerkamp.
Maar wat is de norm? “Dat is afhankelijk van de functie van een gebouw en het aantal rookmelders. Voor een slaapgebouw met bijvoorbeeld tweehonderd melders, zijn drie loze brandmeldingen naar de brandweer acceptabel. Maar als er meer loze meldingen binnenkomen, dan is er sprake van een overtreding en gaat de gemeente Raalte over tot dwangsommen. De rekening bedraagt 500 euro per overtreding, tot een maximum van 5.000 euro.” Het handhavingsbeleid gaat van start op 1 januari 2009.