Op de plek van Douma Deuren in Raalte komt woningbouw in een parkachtig gebied. Ter hoogte van de MOK-werfjes moet aan beide kanten van het kanaal een boulevard worden gecreëerd. En aan de kant van De Leeren Lampe én het tankstation is ruimte voor een vrijetijdsgebied. Zo ziet in grote lijnen de nieuwe ‘concept structuurvisie kanaalzone’ eruit, die woensdagavond in De Leeren Lampe aan zeer veel belangstellenden is gepresenteerd.
“Dit nieuwe plan voor de kanaalzone – van Douma Deuren tot en met De Leeren Lampe, want de betonfabriek laten we even buiten beschouwing – is gebaseerd op reacties van de eerste info-avond (die op maandag 3 december 2007 werd gehouden, red.). Ook de resultaten van de klankbordgroep zijn verwerkt”, vertelt Chris van der Heijden van stedenbouwkundig Buro Oost aan het begin van de avond. Maar is dat eigenlijk wel zo? Want opvallend veel mensen in de zaal bleven het hoofd schudden tijdens het vervolg van de presentatie.
Zo is er volgens Buro Oost (ingehuurd door de gemeente Raalte) behoefte aan woningbouw en zit helemaal niemand te wachten op hoogbouw. Dus staat er keurig en netjes in het nieuwe plan woningbouw ingetekend op de huidige plek van Douma Deuren, maar vreemd genoeg ook een appartementencomplex. Verder lijkt het idee voor een boulevard langs het kanaal uit de lucht gevallen. In dat middenstuk moeten de ‘oude’ woningen aan de Mettingenlaan naast het politiebureau overigens plaats maken voor nieuwbouw. De MOK-werfjes mogen blijven.
Dan nog het vrijetijdsgebied, zoals de kanaalzone ter hoogte van De Leeren Lampe en aan de andere kant het tankstation wordt genoemd. “Gezien de reacties van de eerste avond moeten het tankstation en de garage weg”, zegt Van der Heijden, die aangeeft dat in de nieuwe structuurvisie dan ook geen plaats is voor het tankstation en de garage. Nee, volgens het nieuwe plan kan bijvoorbeeld Harold Oosterlaar ook aan die kant van het kanaal met zijn plannen terecht. Dus zowel op de huidige locatie als aan de overkant. Zelfs in het kanaal is er volgens Van der Heijden van alles mogelijk.
Tot slot nog de verkeersafwikkeling in de kanaalzone. Daarvoor was verkeerskundige Roderik Toonen van de partij en dat was zeker niet overbodig. Want in de concept structuurvisie staat dat er – tot grote ontsteltenis van de aanwezigen – een nieuwe brug moet komen over het kanaal, die uitkomt op de Meidoornlaan. Daarvoor moet ook de Almelosestraat worden verlegd. Ongelofelijk volgens één van de aanwezigen. “Waarom ligt die vrij nieuwe brug (bij de brandweer, red.) er dan?”
Wethouder Gerard Elferink ging na afloop van de presentatie nog in op enkele vragen, maar benadrukte vooral dat het allemaal om een conceptvisie gaat. “Er is helemaal niets definitief.” In maart volgt een laatste bijeenkomst. Dan wordt het definitieve voorstel gepresenteerd. Bekijk hier het kaartje van het plan.