De vrachtwagen die zich woensdag 16 januari klem reed onder het viaduct in Raalte Noord, is voor Gemeentebelangen reden om de situatie rond het viaduct aan de kaak te stellen.
Een Belgische chauffeur merkte te laat op dat de doorrijhoogte 3,60 meter was en kwam vast te zitten. Een bergingsbedrijf moest er zelfs aan te pas komen om de wagen van het viaduct los te trekken. Daarbij leed de tunnel schade aan de bovenzijde. GB wil nu dat de gemeente maatregelen treft die dergelijke incidenten in de toekomst moeten verkopen.
Hoewel er exact staat aangegeven wat de maximale doorrijhoogte is, komt het regelmatig voor dat een chauffeur zich op deze tunnel verkijkt. “Achteruit rijden of keren komt dan ook herhaaldelijk voor, met alle verkeershinder van dien voor het overige autoverkeer”, zo schrijft Wim de Hair namens Gemeentebelangen aan het Raalter college. “Menig keer schat de chauffeur de hoogte niet goed in en komt de vrachtwagen zelfs klem te zitten.”
Volgens Gemeentebelangen moet de doorrijhoogte van de tunnel op de Ganzeboomlaan duidelijker worden aangegeven. “Dit is de belangrijkste ontsluitingsweg voor de inwoners van Raalte Noord van en naar het centrum van Raalte”, stelt De Hair. “Deze verkeersader krijgt binnenkort nog meer verkeer te verwerken vanwege de gereedkomende Burgemeester Zuidwijklaan en de enorme uitbreiding van de woningbouw in Raalte Noord.”
In de brief aan het college schrijft GB dat de situatie rondom het viaduct zorgwekkend is. Niet alleen zorgen de incidenten voor ernstige belemmering van de doorstroom naar het centrum en de bevoorrading van winkels en bedrijven, ook aan de constructie van de tunnel kan fatale vervolgschade ontstaan. De gevolgen daarvan zijn niet te overzien, want het zou met een afsluiting van zowel de N35 als de Ganzeboomlaan leiden tot een totale verkeerschaos.