Schuitema en C1000 mogen vorig jaar dan wel een omzetstijging hebben behaald, vergeleken met andere supermarkten ging het eigenlijk helemaal niet zo goed. Een vaste bezoeker van Salland Centraal tipte ons op een artikel dat onlangs verscheen op distrifood.nl waarin staat dat de omzetresultaten niet hartelijk zijn ontvangen op de beurs in Amsterdam.
Schuitema is nu al een tijdje bezig om zijn onrendabele winkels te saneren. Op dinsdag 22 januari presenteert de Schuitema-top nieuwe plannen die de formule weer gezonder moeten maken. Ondanks de financieel redelijk sterke positie van het bedrijf, kan C1000 de marktgroei al twee jaar niet bijbenen. De omzet in de Nederlandse supermarkten steeg in 2007 namelijk 4,4 procent, C1000 blijft daar ver bij achter.
Schuitema zag de detailhandelsomzet van de C1000-keten vorig jaar met 2,9 procent stijgen naar 4,1 miljard euro. De identieke omzetstijging van C1000 bedroeg in 2007 echter slechts 2,2 procent, ruim twee procent minder dan het marktgemiddelde. Zo heel goed hebben C1000 en Schuitema het afgelopen jaar dus eigenlijk helemaal niet geboerd.
Wel is Schuitema zelf tevreden over de cijfers. Het doel om onrendabele winkels te saneren is gelukt, zo stelt het bedrijf. Voor dit jaar wordt echter verwacht dat Schuitema afstand doet van in ieder geval een deel van het filialenbestand. Mede door de herpositionering van Albert Heijn heeft C1000 veel meer van zijn glans verloren. Dat is mogelijk de belangrijkste oorzaak dat de formule de markgroei al twee jaar niet kan bijbenen.