Home / archiefcentraal / zelf je fietsroute bepalen

zelf je fietsroute bepalen

Salland wordt vanaf deze maand opgedeeld in een heleboel fietsroutes. Er komen een heleboel verwijsborden langs de weg, speciaal voor fietsers. Op de Sallandse Heuvelrug kom je ze al tegen, van die bordjes met ‘u nadert een fietsknooppunt’. Zo’n bordje geeft aan dat je weer voor de beslissing staat waar de fietstocht verder naar toe gaat.

Het grote voordeel van het fietsroutenetwerk is de vrijheid en flexibiliteit voor de fietser. Ieder knooppunt heeft een eigen nummer en de borden langs de weg wijzen de fietser naar het volgende knooppunt. Zo kan vooraf, maar ook tijdens de rit, een eigen route uitgezet worden. Op elk knooppunt staat een informatiebord waar de knooppunten in de omgeving staan vermeld. Tevens wordt een gedrukte kaart uitgegeven van het Overijssels Vechtdal en West Overijssel met alle knooppunten en routemogelijkheden, voorzien van afstanden tussen de knooppunten en picknickplekken en horecagelegenheden.

Rinus Jagers op Akkerhuis van het Team Recreatie en Toerisme laat ons weten dat er in onze regio maar liefst 5.720 bordjes geplaatst worden en dat er 241 informatiepanelen (op ieder knooppunt één) met knooppuntenkaart langs de weg komen te staan. Probeer dan maar eens te verdwalen. Al die bordjes maken 125 fietsrondjes mogelijk met een gemiddelde afstand van 15.3 km. Op den duur verdwijnen dan de ANWB-fietsroutes.

Het systeem komt oorspronkelijk uit België en verspreid zich momenteel over heel Nederland. De ervaringen uit onder andere Limburg, Brabant, Friesland en de Veluwe worden gebruikt om een nog fietservriendelijker systeem te ontwikkelen in Overijssel. Als gezegd, bij Haarle op de Sallandse Heuvelrug kom je de borden al tegen. Nog deze maand staan ze overal in Twente. Een officiële opening komt er aan. Daarna is de regio IJssel-Vecht aan de beurt. Dat is de regio tussen Nijverdal, Zwolle en Deventer. Salland en het Vechtdal horen daar ook bij. Over een jaar moeten alle punten aan elkaar geknoopt zijn.

De Regio IJssel-Vecht coördineert in nauwe samenwerking met de gemeenten dit project, waar in totaal 922.000 euro mee gemoeid is. De provincie Overijssel heeft al een bijdrage toegezegd van 70 procent van de kosten. Aan de gemeenten is gevraagd de overige 30 procent bij te dragen. De onderhoudskosten zullen gezamenlijk door de provincie en de gemeenten worden betaald. SallandCentraal is natuurlijk nú al benieuwd naar ervaringen van fietsers met de knooppunten elders in het land. We houden ons aanbevolen voor tekst en (foto-)uitleg.

Lees ook

Jaarverslag: SallandWonen tevreden, maar ook zorgen over financiën

RAALTE – Corona of niet, SallandWonen heeft de belangrijkste projecten die gepland stonden voor het …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.