‘Meeste overlast zal veroorzaakt worden door uitvliegroutes’

Werkgroep Luchtruim Overijssel kan weinig anders doen dan afwachten

Alexander ter Kuile, oud-luchtvaartman en woordvoerder van Werkgroep Luchtruim Overijssel, voorspelt dat de opening van Lelystad Airport in april 2019, wat Salland betreft, aanvankelijk vooral onaangename gevolgen zal hebben voor het gebied onder de uitvliegroutes. 

Vertrekkend verkeer vliegt eerst richting Zwolle, om dan op een hoogte van circa 6.000 voet via Wezep en Hattem over Wijhe en Olst te vliegen, om pas nabij Olst aan de werkelijke klim naar de hogere luchtlagen te beginnen over Diepenveen en Colmschate.

Die voorspelling doet hij naar aanleiding van gesprekken die de werkgroep vorige week voerde met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en het Commando der Luchtstrijdkrachten over de gevolgen van de opening van Lelystad Airport. Aanleiding voor deze gesprekken was de aankondiging van het ministerie dat het het luchtruim wil herindelen. Dat gebeurt echter pas op z’n vroegst in 2023. Dan is Lelystad al vier jaar geopend.

De aankondiging is goed nieuws omdat de starre indeling van het luchtruim (die sinds 1950 niet meer is aangepast) ervoor zorgt dat het luchtverkeer laag over Salland moet vliegen. Dit omdat de logische klim- en daalhoogtes worden geblokkeerd door luchtruimen die voor Schiphol gereserveerd zijn.

Verrassingen
Met betrekking tot de aantallen vliegtuigen heeft de Werkgroep Luchtruim Overijssel inmiddels duidelijkheid. Tot 2023 zullen bijna tienduizend vluchten per jaar over Salland komen. “Dat betekent zo’n vijftien vliegtuigen per dag”, stelt Ter Kuile. “Dat zijn er nog geen vijftig per dag, zoals dat in de latere jaren wel zal gebeuren, als het aantal vluchten mag stijgen tot 45.000. Het Ministerie kan nog geen uitspraken doen over die toekomst. Wel heeft het ministerie beloofd dat het aantal vluchten niet boven 10.000 zal komen, voordat het luchtruim opnieuw is ingedeeld. En dat de vlieghoogten daarna niet slechter zullen worden.”

“Maar ja, je weet nooit zeker of het wel beter gaat worden. De opties liggen wat dat betreft nog helemaal open. Wijhe en Olst krijgen te maken met opstijgend verkeer. Dat verkeer zal op bepaalde plekken in de route flink moeten stijgen. Dat gebeurt op vol vermogen. Waar die plekken precies zijn, is nog niet duidelijk. Ik acht het niet onmogelijk dat dat voor onaangename verrassingen zal zorgen. Wat de aanvliegroutes over Hellendoorn, Luttenberg en Lemelerveld betreft, denk ik dat het eerst nog wel mee zal vallen. Daar daalt het vliegverkeer vanaf de Duitse grens en draaien de motoren niet op vol vermogen. De vliegtuigen bevinden zich boven de 6.000 voet. Dat is vijftien keer per dag, verdeeld over zeventien uur. Vervelend, inderdaad, maar het is te overzien.”

Afwachten
Er is nog veel niet duidelijk. De teneur is: afwachten. Voorlopig staat de Werkgroep Luchtruim Overijssel dan ook eigenlijk buitenspel. “Je kunt moeilijk oppositie voeren tegen iets dat nog niet vast ligt. In mei krijgen we meer informatie over de definitieve routes. Dan kunnen we gedetailleerd bekijken waar we de problemen mogen verwachten.”

De bewoners van Salland raadt hij aan om de petitie van de Actiegroep Hoog Overijssel te tekenen. “Zodat de lokale, maar ook de landelijke politici weten dat de bevolking er niet blij mee is. Het is geen bewust beleid, die onduidelijkheid, maar ik heb wel de indruk dat de overheid de aankondiging om het luchtruim her in te delen, gebruikt om de wind uit onze zeilen te nemen.”

De petitie is te vinden op www.petities.nl

|Doorsturen

Uitgelicht


Columns

112

Sport

Politiek

Uit