Zondagse Gedachte: Hemelvaartsdag

Een vrije dag voor iedereen voor uitstapjes en festivals. Een soort voorzomerfeest. We hopen op hemels weer zodat we buiten kunnen zijn en erop uit kunnen trekken. Van oorsprong heeft deze dag een godsdienstige betekenis.

Maar wie denkt daar nog aan? Wie denkt nog aan het verhaal dat we in de bijbel kunnen lezen over Jezus? Daar wordt verteld dat hij na zijn opstanding op Paasmorgen een aantal keren aan zijn leerlingen verschijnt en dan na 40 dagen voor hun ogen omhoog zweeft tot een wolk hem aan het oog onttrekt.

Het verhaal toont aan dat Jezus niet zomaar iemand was, maar een goddelijke status heeft. Zoals zijn geboorte met kerst en zijn wonderbaarlijke opstanding ook al aantoonden. Ook over profeten uit andere godsdiensten zijn dit soort wonderverhalen overgeleverd.

Het jodendom kent het verhaal van de profeet Elia, die niet gewoon doodgaat maar voor de ogen van zijn opvolger met een vurige wagen, getrokken door vurige paarden naar de hemel opstijgt. En van Mohammed wordt verteld dat hij op een nacht op zijn paard vanuit Jeruzalem naar de hemel reist. Die gebeurtenis wordt door de moslims gevierd. Mohammed kreeg daar van God zelf aanwijzingen voor het gebed en daarna daalde hij weer naar de aarde om die aan zijn volgelingen door te geven.

Zo zijn er drie hemelvaartverhalen die alle drie een opdracht bevatten. In het geval van Elia, is er een nieuwe profeet die het stokje moet overnemen. Bij Jezus zijn het zijn elf leerlingen die de boodschap door moeten geven. En bij Mohammed zijn het alle moslims die de instructies op moeten volgen. Zo is het een belangrijke overeenkomst van alle drie de tradities, dat ze zeggen dat het hier op aarde moet gebeuren. De profeten waren weliswaar hemelse boodschappers, maar de volgelingen kunnen hen niet domweg vólgen naar de hemel, maar moeten hun handen uit de mouwen steken. Op aarde.

De drie verhalen laten ook zien dat er sprake is van een voortgaande openbaring. Het verhaal gaat dóór. De boodschap zal gebracht worden door steeds weer nieuwe profeten die opstaan en weer verdwijnen. Zo zijn er ook in onze tijd zieners die hun vinger op de zere plek leggen en hun toekomstvisioenen delen. Door deze drie hemelvaartverhalen naast elkaar te leggen zien we dat er misschien meer verwantschap tussen de verschillende godsdiensten is, dan we altijd gedacht hebben. Het kan erg de moeite waard zijn om ons te verdiepen in de verhalen uit andere tradities, zodat we de overeenkomsten herkennen. De boodschap van huidige profeten zou kunnen zijn dat we de verschillen van elkaars tradities kunnen respecteren en waardering hebben voor de schoonheid ieders verhaal.

Irene Ziegelaar
Wesepe

 

|Doorsturen

Uw reactie


Uitgelicht


Columns

Algemeen

Sport

Politiek

Uit