Pensionado: Daar lag ik weer....

Daar lag ik weer.... gevallen met de e -bike. Dat was de tweede keer in vijf jaar tijd, dus mijn gemiddelde steeg. Steeds meer ongelukken met elektrische fietsen, stond onlangs in de krant te lezen. Ach, dat zal wel, dacht ik. Maar ja, nu lag ook ik daadwerkelijk op de grond.

Ik had veel te veel vaart en dacht een haakse bocht even simpel te nemen. Over het wildrooster en snel weer door op het landelijke fietspaadje. Maar ja, dat liep even anders. Ik belandde tegen het hekwerk aan en viel. Geen getuigen gelukkig, want de val en de landing zullen er wel niet zo gracieus uit gezien hebben. Ik dacht meteen, snel opstaan en weer verder! Op dat moment kwam er toch lichte schaamte over mij, dus snel weer in de benen en net doen of er niets gebeurd was.

Toen ik in mijn puberteit op een bromfiets reed, gebeurde al eens hetzelfde. Een afslaande vrachtauto schepte mij en ik viel met brommer en al. De geruite pothelm vloog de straat op en ik stond zo snel mogelijk weer op, want ik had haast. De vrachtwagenchauffeur kwam zijn cabine uit, maar ik riep gehaast dat mij niets mankeerde, terwijl ik me schaamde.

Toen ik weer in de benen was gekomen met veel moeite, voelde ik de schaafwonden branden en zag ik de beschadigde schoenen aan mijn voeten. De fiets kon ik gemakkelijk overeind krijgen en ik stapte zonder problemen weer op en de fiets...die deed het als vanouds.

Toch kijk ik de volgende keer wel beter uit, minder ik vaart bij een scherpe bocht om me niet weer te hoeven schamen voor zoveel onhandigheid.

|Doorsturen

Henk

2018-04-12 12:51:17

Daarom verbaas ik mij erover dat er geen 3 categorieen e-bike bestaan in plaats van de huidige2.
Wat mij betreft moet de basis e-bike (die dus nu max 25 km/u gaan) maximaal 18 km/u gaan. De 25km/u e-bikes moeten een blauw 'snorfiets' plaatje krijgen en de snelle e-bikes, dat is al geregeld (geel plaatje, helm).
Met deze 3 gradaties wordt er wat serieuzer gekeken wat je eigenlijk nodig hebt aan vermogen en snelheid. Er zal blijken dat het gros van de ouderen, zeker na beraad, voor de basis 18km/u fiets zal kiezen. Dat scheelt in iedergeval in aanrij-snelheid bij haakse bochten zodat men deze rustig, zonder de apex te hoeven benutten.

Rial Intrek

2018-04-13 17:27:09

Ach, fietsen moet je leren om het te beheersen. Een e-bike heb ik ook, maar ik kan gelukkig de snelheid en alles wat er om veilig te fietsen bij komt, prima inschatten.Fijn om via een column te vernemen dat u welliswaar bent gevallen, maar gelukkig ook weer gezond te been bent mét een gaaf transportmiddel. Bij mij hielp het advies om het op een oude fiets te leren. Een fijne ervaring rijker. Succes met, naast het wellicht dan wat minder gracieus vallen, een gracieuse houding op de e-bike en veel fietsplezier. En natuurlijk is hetgeen Henk voorstelt geheel onzinnig.

Henk

2018-04-16 10:32:42

@Rial, wacht maar af, de tijd zal het leren.

Uw reactie


Uitgelicht


Columns

Algemeen

Sport

Politiek

Uit