Gewoon Carolien: Woedeaanvallen

Regelmatig mag ik kinderen en volwassenen begeleiden om beter om te gaan met woedeaanvallen. In de huidige maatschappij wordt iemand met een woedeaanval of driftbui vaak gezien als labiel of psychisch gestoord. Iemand die grote moeite heeft om de impulsen te beheersen. En dat is op dat moment ook zo.

Toen een mevrouw eerst niet in de wachtkamer durfde, in de gang op mij bleef wachten en in de sessie alleen maar liep te schreeuwen vol met verwijten, kwamen deze gedachten ook in mij op. Maar vaak heeft het met overprikkeling te maken. Deze mevrouw had verschillende veranderingen in vaste gewoonten gehad, wist in een aantal zaken niet goed hoe ze ermee om kon gaan en vond dat spannend. Ze deed zelf ook moeite om veranderingen door te voeren, maar in de groep waar ze soms was, beslisten de begeleider van de groep en andere mensen anders. Ook met teleurstelling omgaan kostte haar op dat moment tijd. Gedurende de dag kwamen er dan golven van angst, onzekerheid, machteloosheid en andere lichamelijke gewaarwordingen op.

Soms voelen we die extreme spanning, een soort van elektriciteit wel opkomen, maar drukken we het nog een beetje weg. We houden de spieren dan nog aangespannen en vergeten soms te ademen of ademen hoog. De spanning kan dan niet afvloeien. Deze mevrouw bleef al dagen, mogelijk weken denken aan de voor haar moeilijke probleemsituatie en zo de spanning vasthouden. Ontlading leek alleen te kunnen via een woedeaanval. Anders leren omgaan en reageren op dat wat zij als onrecht ervaart, is belangrijk.

Ik heb ook vaker filmpjes mogen zien van jonge kinderen die een woedeaanval hebben. Vaak nemen kinderen dan ook nog spanning van ouders, opa’s oma’s over. De woedeaanval lijken ze niet te kunnen stoppen. Het deed me soms denken aan de film ‘The Exorcist’, alsof de kinderen bezeten waren. Ogen star en uitdrukkingsloos, geen ingang te vinden, alleen maar gillen en slaan, de kracht moet eruit. De kracht van de woede is soms zo groot en donker. Die kracht is dan erg destructief en laat de lichaampjes van de anders prachtige liefdevolle kinderen raar bewegen.

Als er veel woedeaanvallen zijn, is het handig om te kijken waar jij, al dan niet samen met je gezin veranderingen in de leefstijl kunt aanbrengen die een woedeaanval kunnen voorkomen. Belangrijk zijn natuurlijk goed slapen, goed eten en drinken. Als er veranderingen zijn, meer ruimte en tijd ervoor nemen. Maar ook jezelf, het energieveld om je heen zuiveren, en na elke aanspanning bewust ontspannen. Niet gemakkelijk, wel mogelijk. Reageer gerust; info@carolienjonkman.nl.

|Doorsturen

Uw reactie