Gewoon Carolien: Beïnvloeding

Wij mensen worden voortdurend beïnvloed. Bijvoorbeeld door reclame, maar ook door hoe wij met elkaar omgaan. Bijvoorbeeld op het werk. Werken is bijvoorbeeld niet alleen het werk zelf. Het gaat om hoe je omgeving eruit ziet, hoe je omgeving over het bedrijf denkt, hoe het daar voelt, hoe de pauzes ingevuld worden, hoe je baas zich gedraagt, hoe je door je collega’s wordt behandeld en natuurlijk je klanten.

Iedereen wil graag in een harmonieuze omgeving werken en geaccepteerd worden. Als er zaken aan de hand zijn in een bedrijf, is het niet gemakkelijk om elkaar te accepteren en al zeker niet opbouwend te blijven beïnvloeden.

Een man had een collega op de kamer die voortdurend klaagde. Ondanks dat hij dit benoemde en vroeg om verandering, gebeurde dat niet. Als hij thuiskwam, ging de bewuste man ook klagen en beïnvloedde zo zijn omgeving weer. Samen mochten we de situatie opnieuw creëren. De klagende man kreeg elders werk.

In een ander bedrijf beïnvloeden de managers hun vaak jonge werknemers door hen weinig pauzes te geven, voortdurend op te jagen om nog harder te werken, tijdens functioneringsgesprekken niet te zien wat hun talenten zijn, maar alleen te benoemen wat ze ‘slecht’ doen en soms schreeuwend eisen te werken terwijl personeel echt niet kon en op alle manieren had geprobeerd vervanging te regelen. De werknemers lijken negatief beïnvloed. Er is ook hier vast een reden voor de negatieve beïnvloeding.

Natuurlijk is allang bekend dat mensen producten op ooghoogte sneller kopen dan producten op het onderste schap. Daarmee beïnvloeden winkels hun klanten deze producten te kopen. En natuurlijk kan iedereen bedenken dat werknemers gezien willen worden, zeker als ze inzet tonen. Betrek ze bij moeilijkheden, vraag hen advies. Je motiveert mensen door voortgang te laten zien in kleuren, smileys, plezier en positiviteit. Ook contact met de andere werknemers is belangrijk. Daardoor krijg je verbinding en wil je een andere werknemer en de zaak graag voorthelpen. Daarvoor zijn kleine gezellige pauzes, of kleine momentjes van gekkigheid nodig. Als er een groep is, kunnen ze misschien meedenken over hoe problemen op te lossen zijn. Verliezen en angst motiveert niemand, er is dan geen eigen voordeel. En ook elke klant kan een beetje meekijken, mensen aanspreken als ze iets verdachts zien en mogelijk alles meer positief beïnvloeden.

Dat geldt natuurlijk voor alle winkels en bedrijven, organisaties in Salland. Eigenlijk is positieve beïnvloeding (in de wetenschap noemen ze dit nudging) op elk moment in bijna elke situatie voor ieder mens prettig en motiverend.

We hebben het verschrikkelijk goed in ons mooie Salland. Mogelijk kunnen we nog meer strooien met bedankjes, smiley’s, complimenten, fijne blijken van waardering.

Reageer gerust; info@carolienjonkman.nl

 

|Doorsturen

Uw reactie


Uitgelicht


Columns

Algemeen

Sport

Politiek

Uit