Aangepast zoeken in onze nucentraal-websites...
head
 
SC wordt gehost door EG Computer Specialisten
Tot over m’n oren… Merkenliefde!
Gepubliceerd op vrijdag 16 maart 2012 om 11:31
icon
“Iedereen heeft wel een merk waar hij of zij warm van wordt. Porsche, Douwe Egberts, Heineken, McDonalds, Ajax, Marlies Dekkers, Unox… Elk merk vertegenwoordigt een waarde, een gevoel. En dat maakt branding zeer interessant.” Barbara Fleer-Jansen verwelkomt ons in haar kersverse Guts-pand. “Hier denken we na over het onderscheidend vermogen van een bedrijf of product. Door anders te zijn val je op. En dat biedt kansen.”

Het team van Guts Communication bestaat uit zes vrouwen die zich continu bezig houden met communicatie. “We adviseren beleidsmatig en kunnen meteen de vertaalslag maken naar het uitvoerende traject. Ons team bestaat uit strategische denkers, ontwerpers en tekstschrijvers. En ja, de naam GUTS is nog steeds alles omvattend. Lef. Om je merk of dienst te durven onderscheiden. Keer na het doen van je boodschappen je mandje om. Wedden dat er een merk tussen zit waar je zelf (on)bewust voor hebt gekozen? Een kratje Amstel gekocht? Die drink je niet in je eentje, maar met je vrienden tijdens die gezellige voetbalwedstrijd. Sixpack Heineken? Staat voor kwaliteit. Grote kans dat je die alleen drinkt. Herken je het gevoel? Over alles is nagedacht. Merken krijgen een persoonlijkheid waarmee je je kunt identificeren.”

De beste willen zijn
Dat het Guts-team werkt aan haar eigen branding zal u bij een bezoek aan het pand niet ontgaan. Bij binnenkomst prikkelen uw ogen, want werkelijk de gehele entree is oranje. Elke ruimte is vervolgens totaal anders ingericht. In knalrood gespoten letters prijkt er ‘Kill your darlings’ op de strakke studio-muur. “Het is een dichters-motto en betekent dat je je beste werk overboord moet gooien, wil je jezelf daarna kunnen verbeteren.”

Geheim wapen
Barbara vertelt enthousiast verder over hun liefde voor merken. “Het gedachtegoed kun je toepassen op elke onderneming, elk product, zelfs elk mens. Je ziet in de wereld van social media steeds meer mensen hun geld verdienen door persoonlijke eigenschappen heel gericht in te zetten. Daarbij is onderscheidend vermogen het geheime wapen. Kijk bijvoorbeeld naar Mark Rutte. Sterke merken zijn consistent. Het geeft rust en vertrouwen. Zo ook onze premier: nooit ongeschoren, niet nerveus, geen verrassingen, oer-Hollands. De basis van ieder sterk merk wordt gevormd door een sterke identiteit. Zo kijken wij dus heel specifiek naar wat de organisatie doet, haar persoonlijkheid, haar houding en gedrag, de gebruikte symboliek (zoals de huisstijl) en de wijze waarop de organisatie met de omgeving communiceert.”

Onbekend maakt onbemind
“Als de basis duidelijk is, is het belangrijk om te zorgen voor een plan-de-campagne, om zo het hoofd en hart van de doelgroep te raken. Dat doen we door de onderscheidende kernwaarden van een onderneming uit te vergroten. Een voorbeeld? Voor een recyclingbedrijf met een onopvallende uitstraling zoomen we in op People, Planet, Profit. In het ontwerp gaven we voor een astronaut de hoofdrol. Totaal anders dan de wijze waarop concurrenten zich presenteren. De astronaut staat voor duurzame technologie en daarmee de drie P’s. Kijk, dat vind ik één van de leukste onderdelen van ons werk. Om dan met een subliem voorstel komen. Het is iedere keer de grote uitdaging: het allerbeste voor onze klanten bedenken. Om vervolgens de communicatiemiddelen te ontwikkelen en bekendheid te creëren. Het gaat er uiteindelijk om dat mensen je bedrijf of product begrijpen. En in de meeste gevallen om omzet te genereren. Je slaagt natuurlijk helemaal als de doelgroep jouw onderneming als hun favoriet bestempelt.”

Guts werkt voor een gevarieerde klantenportefeuille. “We werken momenteel aan een strategisch plan voor een grote zorgaanbieder hier in de regio. Hierbij denken we mee over hun visie en onderscheidend vermogen. Een ander actueel project is een film voor een landelijk werkend infrabedrijf. Middels de film kunnen zij hun organisatie bij prospects in de spotlight zetten. Naast een aantal grote opdrachtgevers werken we regionaal voor MKB-bedrijven,”legt Barbara uit. “Van dagvoorzitter bij een klantendag tot het realiseren van een prikkelende brochure. Hier is de klap vaak korter. En dat vinden we minstens zo boeiend!”

Ads by Google vr 18 apr '14 OM 16:04
reageren op dit bericht?
Naam en bericht worden weergeven, het e-mailadres (verplicht) niet, maar is bij de redactie bekend. Onbetamelijke reacties kunnen we weghalen, mensen die het blijvend te bont maken krijgen een ip-ban. Vind je een reactie ongepast, stuur ons dan een mail

Je naam:
Je e-mailadres:
SALLAND CENTRAAL OP vr 18 apr '14 OM 16:04
photo
Foto: Stefan Kemper
Nieuwspoll
STEM NU
Auto.sallandcentraal.nl
Binnenkort hier online!
Vacatures
Gesponsorde links
Extra